Joop van Rijsbergen

Over het werk.

Mijn werk betreft hoofdzakelijk grafiek, zowel vrij werk als in opdracht. Daarnaast maak ik illustraties en grafische ontwerpen en wand- en decorschilderingen.
Wat het vrije werk betreft zijn de meest gehanteerde technieken de gravure, mezzotint en ets. Veelal worden deze door en over elkaar gebruikt. Het ontstane beeld is figuratief maar niet realistisch. Het gaat erom een sfeer te scheppen zoals we die kennen uit onze dromen, uit overleveringen, oude mythen en sagen. De kleuren zijn bedoeld om deze sfeer te versterken, niet om de werkelijkheid te suggereren. In het eindresultaat is de onwerkelijkheid natuurwet geworden. De oplagen zijn klein, tien tot twintig stuks. Gelegenheidsgrafiek wordt meestal in opdracht gemaakt. Het gaat hier dan meestal om klein grafisch werk ter gelegenheid van b.v. geboorte, nieuwjaar, uitnodigingen, gedenkingen, ex-librissen, logo's en affiches.


De rechten op alle getoonde werken zijn ondergebracht bij PICTORIGHT.

 

 

informatie:

 

M. de Mooij 

mdemooi@online.nl

Inhoudsopgave.

. Toelichting bij het afgebeelde werk.
. Grafiek I.
. Grafiek II.

Toelichting bij het afgebeelde werk.

De gebruikte technieken.

De toegepaste technieken zijn meestal diepdrukken. Daarbij wordt de plaat met inkt volgesmeerd. Daarna wordt het oppervlak van de plaat schoongeveegd zodat de inkt alleen in de dieper gelegen lijnen overblijft. Dan wordt er vochtig papier over de plaat gelegd en wordt de prent gedrukt. Voor elke afdruk moet de plaat opnieuw in de inkt worden gezet en afgeveegd. Hierdoor is elke afdruk uniek.

    Ets:Een plaat wordt in waslak gezet. met een naald krabt men de lijnen van de tekening in het metaal bloot. De ingetekende plaat gaat in een zuurbad waardoor de lijnen worden ingeëtst. Dit is een veel voorkomende werkwijze.

Andere technieken zijn mechanisch, er komt dus geen zuur aan te pas.
In metaal:
    Droge naald (dn): Hier wordt de tekening in de blanke plaat gekrast, naast de kras ontstaat een randje wat de inkt vasthoudt. Er ontstaat bij het afdrukken een schaduw naast de lijn. De ruwheid van de plaat wordt echter bij het afdrukken minder. Daardoor slijt de plaat snel.
    Mezzotint (me): De plaat wordt met een getand staal (wiegijzer) zo gelijkmatig opgeruwd dat bij afdrukken een monochroom vlak ontstaat. De lichte delen van de tekening worden gepolijst waarmee alle denkbare halftonen (mezzotint) ontstaan. Een zeer bewerkelijke en daarom zeldzame techniek.
    Gravure (gr): Met een fijne beitel (burijn) worden de lijnen uit de plaat gesneden. Hoe dieper men steekt hoe breder en donkerder de lijn. Deze manier van werken vereist veel precisie en technische vaardigheid. Het resultaat zijn messcherpe afdrukken. het is erg tijdrovend en wordt nauwelijks nog toegepast.
    Gefreesd (fr): De plaat wordt met een frees bewerkt.
    Geslepen (sl): Met een slijptol wordt de tekening ingekrast. Het resultaat lijkt op een potlood tekening.
    Ciselure (ci): De plaat wordt met beitels bewerkt.
    Preegdruk (pr): In de plaat wordt reliëf aangebracht en in het papier gedrukt.

Andere technieken, hoogdruk
    Linosnede (li).
    Houtgravure (hg): In de kopse kant wordt een afbeelding gesneden.
    Houtsnede (ho): Gesneden op de lengte.

Grafiek I: afmetingen en toegepaste technieken.


Prentgegevens staan onder de afbeeldingen in het album.











Grafiek II: afmetingen en toegepaste technieken.

  

Prentgegevens staan onder de afbeeldingen in het album.